021-6123
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 26 آبان 1400 در ساعت 23 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ترازو به ابزاری گفته می‌شود که برای محاسبه وزن دقیق اجسام به کار می‌رود. اندازه‌گیری یکی از ضروریات ناگزیر زندگی بشر بوده، و وسایل سنجش آن از گذشته تا به امروز سیر تحولات گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است. در گذشته ترازوهای کفه‌ای، سنگی و عقربه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت، که سازوکار مکانیکی داشتند و از دقت بالایی برخوردار نبودند. ترازوهای کفه‌ای که از ابتدایی‌ترین ترازوها بودند توزین را با استفاده از دو کفه هم سطح انجام می‌دادند. در یکی از کفه‌ها جسم مورد نظر قرار می‌گرفت و در کفه دیگر سنگ ترازو را تا جایی که کفه‌ها باهم، هم سطح شوند اضافه می‌کردند. بعدها با ورود ترازوهای عقربه‌ای که نسل دوم ترازوهای مکانیکی به شمار می‌آیند، فرایند توزین آسان‌تر شد. به طوریکه با قرار دادن جسم روی لودسل موجود در کفی توزین، عقربه‌ها به حرکت در می‌آمدند و وزن جسم را به نمایش می‌گذاشتند. و در نهایت با ورود ترازو‌های دیجیتالی به بازار فروش انقلاب عظیمی در عرصه توزین به وجود آمد که تا کنون هم ادامه دارد. در عصر دیجیتالی ما اصلی‌ترین معیار انتخاب یک ترازو، بیشینه توزین و دقت اندازه‌گیری آنهاست.

در این میان نیاز به اندازه‌گیری وزن فلزهای گران‌بها همچون طلا و نقره‌جات و سنگ‌های قیمتی یا ادویه‌جات باارزشی نظیر زعفران، برای قیمت گذاری در داد و ستدهای خرد و بزرگ، دسته‌ای از ترازوهای دیجیتال دقیق را با نام ترازوی زرگری یا ترازوی طلا فروشی به وجود آورد.

ترازوی طلا فروشی

ترازوی طلا فروشی یکی از عنوان‌هایی است که زیر دسته بندی ترازوهای آزمایشگاهی مطرح می‌شود. در واقع یک ترازوی زرگری می‌تواند یک ترازوی آزمایشگاهی هم باشد. اشتراک این دو حوزه کاربری متفاوت را میزان دقت آنها تعیین می‌کند که عموما بیشتر از یک گرم هستند. این دسته از ترازوها از پیچیده‌ترین و به‌روز‌ترین فناوری‌های عرصه توزین بهره گرفته‌اند و با حساسیت‌های باور نکردنی به یاری اصناف و مشاغلی چون طلا فروشی ها، آزمایشگاه های دارویی و پتروشیمی، صنایع تولید کننده مواد خوراکی ارزشمند چون زعفران و هِل و... شتافته‌اند. ترازو زرگری یا ترازو طلا فروشی که به ترازوی سه صفر هم در بین طلا فروشان معروف هستند، از لودسل‌های بسیار حساسی بهره برده‌اند که به محض قرار دادن جسم به روی آن عملیات توزین را آغاز می‌کنند. لودسل‌های به کار رفته در این ترازوها بسیار حساس‌اند و توزین را در گستره زیر صفر و با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهند. دقت اندازه گیری در این ترازوها از 1 گرم شروع و به ترتیب به 0.1 گرم، 0.01 گرم، 0.001 گرم، 0.0001 گرم و 0.00001 گرم می‌رسد. البته حساسیت ترازو زرگری بیش از یکصد هزارم گرم، موارد و حوزه‌های استفاده آن را از طلافروشی به مراکز طلاسازی و ری‌گیری‌ها و طبعا زمینه‌های حرفه‌ای‌تر آزمایشگاهی سوق می‌دهد.

ترازو زرگری از نظر ظاهری اغلب ترازویی بدون محفظه است که دارای سینی دایره‌ای یا چهارگوش، و در برخی مواقع نیز سینی پیاله‌ای است. سینی پیاله‌ای برای طلافروشی‌های پرمشتری و شلوغ کاربرد دارد تا سرعت توزین طلا را افزایش دهند. چراکه پیاله‌ای بودن سینی امکان پرت کردن طلا را درون سینی فراهم می‌کند. ترازو طلاکشی همواره جثه کوچکی دارد و به واسطه آداپتور به برق شهری متصل می‌شود. اگرچه نمونه‌های بسیاری از ترازوی طلافروشی نیز وجود دارد که از باتری قابل شارژ بهره می‌برند و امکان توزین را در نبود برق شهری هم فراهم می‌کنند.

از نکاتی که برای استفاده از ترازوی طلا می‌باید به آن توجه کرد تراز بودن محل قرارگیری، عبور هوا و جابجایی است که در دقت توزین انواع ترازوی زرگری تاثیر می‌گذارد؛ عموم مردم متوجه این مساله شده‌اند که ترازوی طلاکشی اگر محفظه نداشته باشد، داخل ویترین‌های طلافروشی قرار دارد که از چند طرف به واسطه شیشه‌دار بودن، بسته است. هرچه دقت و حساسیت ترازو بالا برود، میزان تاثیرگذاری عوامل کوچک‌تر روی وزن نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنان که حتی جریان هوای عادی نیز می‌تواند وزن را دستخوش نوسان کند. درباره جابجایی نیز باید خاطر نشان کرد که در فواصل زمانی مناسب باید نسب به کالیبره کردن ترازوهای گرمی اقدام کرد، تا توزین با همان دقت و کیفیت اولیه انجام شود. از قابلیت‌های مشترک اغلب ترازوهای زرگری با ترازوهای آزمایشگاهی می‌توان به کالیبراسیون خودکار، توزین در واحد‌های وزنی متفاوت، امکان نصب کیت دانسیته، زیرکشی و امکان اتصال به کامپیوتر و چاپگر جانبی اشاره کرد.

قیمت ترازوی زرگری

قیمت ترازوی زرگری متاثر از فاکتورهایی چون گارانتی، خدمات پس از فروش، برند سازنده، دقت اندازه‌گیری و... عواملی اینچنینی است. انواع ترازوی گرمی را می‌توان با دقت‌های متفاوت و برندهای مطرح داخلی و خارجی در قالب های متفاوتی چون ترازوی سه صفر، آزمایشگاهی، یک صدم، یک هزارم و... با بهترین قیمت موجود در بازار از فروشگاه اینترنتی ترازمایش خریداری نمود و از گارانتی کالا و تعهدات پس از فروش آن در صورت ضرورت استفاده نمود. در فروشگاه ترازمایش با تنوع وسیعی از انواع ترازوی زرگری و آزمایشگاهی، با دقت‌های سنجش متفاوت روبه‌رو می‌شوید که پاسخگوی تمامی نیازهای متقاضیان خواهد بود. خرید ترازوی طلاکشی در ترازمایش به دلیل وضع کردن قیمت رقابتی برای ترازوها، نازل‌تر از هر فروشگاه دیگری است. به این ترتیب خرید از ترازمایش به سود شما خواهد بود.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()