021-6123
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 14 مرداد 1398 در ساعت 26 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کالیبراسیون

یکی از اصلی ترین مولفه ها در انتخاب یک ترازوی دیجیتال بسته به صنعتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، دقت اندازه گیری است. و دقت وابسته به کالیبره کردن است. و کالیبره کردن با وزنه کالیبراسیون در ارتباط است. هرچه دقت اندازه گیری در ترازوهای دیجیتال بالاتر باشد، اعتبار و صحت اندازه گیری ترازو نیز بالاتر می رود. در اولین مراحل ساخت ترازوهای دیجیتال این مقدار در کارخانه های سازنده تست شده، و به مشتری اعلام می شود. اجزای داخلی ترازوهای دیجیتال خصوصا ترازوهای آزمایشگاهی و زرگری بسیار حساس هستند و ممکن است در اثر جابه جایی دچار نوسان و لغزش شوند و این امر جزء عوامل تاثیرگذار خارجی در دقت این ترازوهاست. از دیگر مواردی که تغییرات آن در اعتبار و صحت اندازه گیری ها تاثیر بالایی دارد می توان به نیروی گرانش زمین و دمای محیط اشاره کرد. برای اینکه موارد ذکر شده در صحت اندازه گیری داده ها تاثیر نگذارند باید در فاصله های زمانی منظم نسبت به کالیبره کردن ترازوها اقدام شود. اگر به زبان ساده بخواهیم کالیبراسیون را تعریف کنیم، در فناوری اندازه گیری، کالیبراسیون مقایسه مقادیر اندازه گیری شده توسط یک دستگاه تحت آزمایش با مقادیر استاندارد کالیبراسیون تعریف شده است. عملیات کالیبره کردن در تمام ترازو های دیجیتالی به یک شکل صورت می گیرد و تنها تفاوت آنها سنگ کالیبره به کار رفته است.

انواع کالیبراسیون

کالیبراسیون در ترازوهای دیجیتالی به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. ویژگی  کالیبراسیون خودکار تنها در بعضی از ترازوهای آزمایشگاهی به کار رفته است، که به دو روش clock-CAL و PSC انجام می شود. روش  Clock-CAL، در زمان های انتخابی توسط اپراتور و تا 3 بار در یک روز می تواند کالیبراسیون را انجام دهد، اما در روش PSC کالیبراسیون با تغییرات دما و به صورت خودکار انجام می شود. دقت اندازه گیری در تمامی ترازوهای دیجیتالی را می توان با استفاده از کالیبراسیون دستی تنظیم نمود. وزنه کالیبراسیون دستی به صورت تکی هم موجود است و برخی از سازندگان این وزنه ها را برای سهولت کار کاربر در تنظیم ترازو، داخل بسته بندی ترازو قرار می دهند. دقت داشته باشید که هنگام خرید وزنه کالیبراسیون از داشتن گواهینامه تایید استاندارد بودن آن که شرکت سازنده ضمانتش کرده است، اطمینان حاصل کنید. دقت اندازه گیری ترازوهای دیجیتال را با استفاده از انواع وزنه استاندارد کالیبراسیون می سنجند، این وزنه ها که در اصطلاح به آن ها سنگ کالیبراسیون می گویند، در سه کلاس اصلی F, E, M قرار گرفته اند و هر کدام زیر مجموعه خاص خود را دارند و تفاوتشان در دقت اندازه گیری ترازوهاست که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

کلاس وزنه های کالیبراسیون

 هر ست وزنه کالیبراسیون در یکی از کلاس های E1-E2-F1-F2-M1-M2-M3) )  قرار گرفته است، که هر کدام برای کالیبره کردن ترازوهای خاصی کاربرد دارند. برای کالیبره کردن ترازوهایی با دقت 1 گرم، 0.1 گرم و0.01 گرم از وزنه های کالیبره کلاس M  استفاده می شود، و برای دقت های 0.001 و یا یک میلی گرم، سنگهای مرجع کلاس F به کار می روند. وزنه های کالیبراسیون کلاس E برای کالیبره کردن دقیق ترین ترازوهای آزمایشگاهی با ضریب 0.0001 و 0.00001 مناسب هستند. هر کدام از کلاس های کالیبراسیون نامبرده، دارای یک ست کامل از وزنه های کالیبره در توان های متفاوت اندازه گیری هستند، که طبق استاندارد سازمان اندازه شناسی  OIMLساخته شده اند.

کالیبراسیون

اصلی ترین معیار در انتخاب یک ترازوی دیجیتالی دقت اندازه گیری آن است، که در کاتالوگ همراه با ترازو درج می شود، اما این مقدار تحت تاثیر عواملی نظیر جابجایی، نیروی گرانش زمین و دما تغییر می کند، به همین علت است که شرکت های سازنده ترازو توصیه می کنند، در زمان های مشخص و با تغییر هر یک از فاکتورهای ذکر شده نسبت به کالیبره کردن ترازوی دیجیتال خود اقدام نمایید. کالیبراسیون اولیه ترازوهای دیجیتال در زمان ساخت و تولید آنها توسط شرکت سازنده انجام می شود و شامل مواردی مانند: تنظیم مدارهای الکترونیکی روی وسیله، درجه بندی دستگاه، عدم قطعیت و پایداری دستگاه می شود. جابجایی از مهمترین عواملی است که در دقت و صحت اندازه گیری تاثیر بسزایی دارد، نیروی گرانش زمین یکی از اثرگذارترین مفاهیم در تغییر توان اندازه گیری ترازوها است. دقت اندازه گیری از مهمترین مشخصه های انتخابی در یک ترازوی دیجیتالی است، که این مقدار در ترازوهای آزمایشگاهی و زرگری اهمیتی دوچندان دارد. برای مثال کمی تغییر در اندازه گیری مواد در آزمایشگاه ها، ممکن است خرابی های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و یا نتایج تحقیقات را با شکست رو به رو کند، به همین دلیل است که کالیبراسیون در این صنایع در فواصل زمانی منظم و نزدیک به هم انجام می شود تا دقت دستگاه در شرایط ایده آل خود باقی بماند.

خرید وزنه کالیبراسیون

با خرید وزنه مرجع کالیبراسیون متناسب با ترازوی دیجیتالی خود، می توانید با کالیبره کردن ترازو در فواصل زمانی دلخواه، دقت اندازه گیری دستگاه خود را همیشه در سطح استاندارد نگه دارید. ست انواع وزنه های کالیبراسیون از جنس استیل براق و با طراحی شکیل جعبه در نمایندگی ترازمایش موجود است، و خریداران محترم می توانند با خرید وزنه کالیبراسیون متعلق به دستگاه خود از این نمایندگی از مزایای خرید اینترنتی و سهولت دسترسی بهره مند شوند و با بهترین قیمت وزنه کالیبراسیون مورد نظر را تهیه نمایند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()